Matkakertomus

Tässä ohjaaja Marjon matkakertomus Haapsalun-Hiidenmaan matkastamme 12.-17.8.2008.

Kuvallinen raportti ja elokuva tulee esille sitten myöhemmin syksyn aherruksen myötä.

Terveisiä Virosta! 18.8.08

Pitkään odotettu ja haaveiltu, ensimmäinen työkeskuksen ulkomaan matka on nyt takana. Matka onnistui täydellisesti.
Kukaan ei sairastunut, loukkaantunut eikä keneltäkään mennyt mitään hukkaan. Elämyksiä saimme joka päivä ja ruokaa oli enemmän kuin riittävästi.

Kerron tässä lyhyesti mitä koimme, mutta kun videopiiri saa käsitellyksi 6 tuntia pitkän videotaltiointinsa ja sadat valokuvansa vietämme vielä muistelopäivää, jolloin myös omaisilla on mahdollisuus nähdä sen mitä me olemme kokeneet:

Menomatkalla saimme ensimmäiseksi virittäytyä matkan tunnelmaan Eino Gröhnin siivittämänä. Matkalla Haapsaloon, poikkesimme paikallisessa katukahvilassa jäätelöllä ja kahvilla, joka oli kokemus jo sinänsä. Maisemat Tallinnan ja Haapsalon välillä olivat autiot ja porukka jo hieman huolestui että Siperiaanko se Marjo meidät vie. Perillä meitä kuitenkin odotti kiva, pikku kaupunki ja upea Laineen kylpylä meren rannalla. Ensimmäinen päivä meni tutustuen kylpylään, ja lähiympäristöön. Ennen nukkumaanmenoa osa väestä vielä kävi saunomassa ja uimassa. Tuutulauluja ei tarvittu, väki oli väsynyttä, mutta tyytyväistä.

Keskiviikkona; aamupalan jälkeen lähdimme tutustumaan kaupunkiin ja torille. Toiset reippaasti kävellen ja osa taksilla. Edullisuusostoksia ilmestyi monen kassiin. Matka oli niin hauska, että vielä ruokailun jälkeenkin osa porukasta tahtoi uudelleen kaupungille, ja osa lähti videoimaan maisemia. Tällä matkalla saimme sadekuuron päällemme, mutta sade oli lämmintä eikä sekään onnistunut pilaamaan hyvää tuultamme. Kävimme saunomassa, uimassa, siistiytymässä ja syömässä, jonka jälkeen menimme ravintolaan katselemaan kansantanssi esitystä.

Torstaina; Päivä alkoi varhain ja Ofelialla matkustimme Hiidenmaan saarelle. Hiidenmaalla meitä oli vastassa opas ja Hiidenmaan sosionomi: Heli Tuisk.

Perhekeskuksessa meitä odotti kahvitus ja Hiidenmaan kunnanjohtajan tervetuliaispuhe. Matkasimme saaren päästä päähän, tutustuen moniin eri kohteisiin ja lounaan meille tarjosi Pyhälepän kunta hienossa maalaismuseon pihapiirissä. Päivä oli aurinkoinen ja näytti meille Hiidenmaan kauneimmillaan. Illalla kävimme vielä pizzalla, ja jälleen uni maistui pitkän päivän päälle makealta.

Perjantaina; Haapsalossa alkoivat suuret käsityöläismarkkinat ja se tarjosi meille taas lukuisia elämyksiä. Osa väestä vietti aamupäivän hoidoissa ( jalka-, käsi-, ja kasvohoitoja) mutta jokaisella oli myös aikaa katsella, videoida ja valokuvata suurta markkinahumua, ja erilaisia esityksiä aina kuorolaulusta, napatanssiin…. Päivä oli helteisen kuuma ja aurinkoinen. Illalla Laineen ravintolassa oli elävää musiikkia ja vietimmekin iltaa ravintolassa.

Lauantaina; Ilma oli sateinen ja aamupäivää vietettiin lepäillen (osa kävi suolakammiossa). Iltapäivällä tutustuimme Haapsalon ympäristöön linja-autosta katsellen ja kuvaillen. Illalla jälleen saunottiin ja uitiin ja yhdessä jutusteltiin.

Sunnuntaina; koitti kotiinpaluun aika joka oli samalla riemastuttavaa ja samalla haikeaa. Tallinnassa söimme lohikeittoa. Laivalla vielä railakkaat tanssit ja Karkkilassa söimme porsaan leikkeet.

Kotona Merikarvialla olimme vasta yö-myöhään, mutta kaikki olivat edelleen matkasta virkistäytyneinä puheliaita ja monista kokemuksista tohkeissaan.

Tässä lyhyesti matkamme kulku, ja kuten alussa mainitsin todennäköisesti seuraavan videopiirin aikaansaannoksena saamme vielä tarkemmin kuvin nähdä kaiken uudelleen.

Matka antoi meille monien kokemusten lisäksi myös hienoa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja ainakin minä ohjaajana löysin monista asiakkaistani uusia hienoja piirteitä.

Tarja teki arvokasta ja hienoa työtä huomioiden paljon asioita, jotka minulta olisi jäänyt huomaamatta ja Tarjan tuore ensiavun kurssikin osoittautui matkamme aikana erittäin oleelliseksi.

Ari ja Eeva-Liisa toimivat kahtena lisäkäsiparina, auttaen ja tukien meitä työssämme laskematta työtuntiensa määrää. Arin avulla saamme matkasta ikimuistoisen!

Marja ja Mirja antoivat monelle asiakkaallemme henkilökohtaista tukea ja toimivat ”hotellivahteina” aina silloin, kun kaikki eivät halunneet tai jaksaneet porukan mukana kulkea.

Linja-auton kuljettaja Keijo Ylikoskelle ja matkanjohtaja Riitta Lemmetylle erityiskiitos hienosta suhtautumisesta toisinaan melko äänekkääseenkin seuraamme. Voin suositella teitä lämmöllä erityis- matkan järjestäjiksi.

Kiitos kaikille matkatovereilleni hienosta kokemuksesta, yhdessä teidän kanssanne.

Marjo

22.10.2008 © Merikarvian työkeskus - Merikarvian kansalaisopisto - MEKA TV C/o Ari Impola